fredag, augusti 26, 2011

Det finns vinbär och vinbär...

Vill bara visa på vilken skillnad det kan vara i storlek och färg:
De två närmast kameran har jag själv i egen rabatt, båda är frösådda plantor, så de har inget sortnamn, men jag föredrar den till vänster. Den översta - som ser ut som vinröda krusbär och är i storlek som körsbär (men, jag lovar, de ÄR vinbär) - de kommer från min svärfars trädgård, smakar ypperligt, men är inte samma vinbär som en gång sattes enligt svärfar, så jag hävdar att även den är en frösådd. Min svärfar kvävegödslar sina vinbär med hönsgödsel på våren, åtminstone till för ett par år sedan, innan han blev sämre. Håller på och förökar upp med sticklingar för att testa vilken som blir bäst i flera exemplar - i längden. Får återkomma om det, om några år... :) Mia

2 kommentarer:

Boäng sa...

De översta ser ut som krusvinbär. Har en buske själv, underliga saker. http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=tradgardskompaniet&gid=5

Mias Trädgård sa...

Halloj, Anette! Jaa jag har också den sorten från Säbyholm (trädgårdsmästarutbildningen), håller verkligen med om att de är annorlunda (de kallas också Worchesterschirebär eller krusvinbär - ska blogga om dem så småningom!)! Men det är inte de här, det här är nog ändå riktiga röda vinbär, modell mycket större - det finns bl a inga synliga taggar på plantan! Tar kort på (faders-)busken (måste man inte säga det när det är farfar i familjen som är 'ursprunget') vid nästa besök! Kram Mia